team1


Publisert: 24.08.17  Skrevet av: Maria Elisabeth Selbekk, Assisterende generalsekretær

Denne høsten går det tyske dramaet «24 uker» på norske kinoer. Filmen tar for seg svært aktuelle temaer som abort, Downs syndrom, sorteringssamfunn og spørsmålet om hva som er et verdig liv og ikke.

«24 uker» skildrer hvordan standup-komikeren Astrid og hennes manager-kjæreste Markus håndterer beskjeden om at barnet de venter ikke vil bli som alle andre barn. Godt ut i svangerskapet får de vite at barnet deres har Downs syndrom. Begge er innstilt på å beholde barnet, men når det oppstår ytterligere komplikasjoner i svangerskapets sjette måned, må paret plutselig håndtere meninger og forventninger fra både leger, venner og øvrig familie. Astrid og Markus blir plutselig stilt på valg som følge av sine egne og andres forventninger, og står nå ovenfor sitt livs vanskeligste avgjørelse. Fortjener ikke barnet en sjanse, eller er dette noe de som familie ikke vil klare å hanskes med?

Filmen tar på ingen måter lett på utfordringene knyttet til det å vente et barn med spesielle behov, og tar for seg flere av problemstillingene foreldrene må hanskes med. Den gir et nært og ærlig portrett av hvilke utfordringer som oppstår når det å vente et barn ikke blir slik man hadde sett for seg. Som kinopublikum glemmer man til tider at dette er et drama, for skildringene av personene i filmen er intime, ærlige og sårbare.

Filmen problematiserer flere av de holdningene paret møter og selv gir uttrykk for, og er både en varm og sterkt engasjerende film om livets kontraster, sårbarhet og uforutsigbarhet.

En ekstra dimensjon ved filmen er at flere av skuespillerne selv er ekte leger, og filmen inneholder bilder av fosteret i magen som for første gang er filmet i høy kinokvalitet.

Filmen er vinneren av publikumsprosjektet Scope100 i Norge, arrangert av filmselskapet Arthaus, der hundre filmentusiaster stemte den frem til kinodistribusjon i konkurranse med seks andre europeiske filmer.

På grunn av sin sterke, usminkede skildring av abort-tematikken som kan være vanskelig å håndtere for barn, har filmen fått 12-årsgrense.