Publisert: 21.03.17 Skrevet av: Maria Victoria Kjølstad Aanje, Kommunikasjonsrådgiver i Menneskeverd
I dag, 21. mars er Den internasjonale dagen for Downs syndrom. Mange tusen nordmenn går nå med ulike sokker for å vise sin støtte til de som har et kromosom ekstra.
Gjennom kampanjen «Rockesokk» ønsker organisasjonen Menneskeverd å løfte frem verdien av mangfold. Gjennom å oppfordre folk til å gå med to ulike sokker, ønsker vi å bidra til mennesker ser verdien av at vi alle er forskjellige og at dette er et gode.
God respons i sosiale medier
I skrivende stund har kampanjen satt fart i sosiale medier, og flere instanser, bloggere og organisasjoner, i tillegg til mange tusen personer, har delt bilder med kreative sokke-kombinasjoner. Over 3000 bilder med #rockesokk er lagt ut på Instagram i dag kl. 11.30.
Vinje kommune har tidligere denne uken oppfordret sine innbyggere til å gå med ulike sokker. Det samme har Nydalen videregående skole i Oslo, i tillegg til en rekke barnehager og barneskoler i Norge.
Under emneknaggen #rockesokk på Instagram og Facebook finner vi kreative sokkekombinasjoner, lagt ut av blant annet byråkratene i Helsedepartementet, Senterungdommen, flere Clarion Hotell, Scandiabanken og topp-politikere som Bent Høie.
Omtanke fra tå til topp
– Vi er helt overveldet over responsen på denne kampanjen, og at folk har tatt oppfordringen på alvor med humor. Gøy at så mange nå viser omtanke fra tå til topp, sier informasjonsansvarlig i Menneskeverd, Maria Victoria Kjølstad Aanje og legger til:
– Bruk denne dagen til å vise noen andre at du setter pris på dem, og at de er verdifulle for deg. Man er uendelig verdifull i kraft av å være et menneske. Den samme tanken burde også gjelde for de som har ett kromosom ekstra. Denne dagen er en glimrende mulighet for å vise at mennesker med Downs syndrom er like velkomne i samfunnet vårt som deg og meg.
Dato
21. mars er den internasjonale dagen for Downs syndrom (Trisomi 21). Valg av dato skyldes at kromosompar nummer 21 kommer i tredoblet utgave hos de med Downs syndrom.
Kampanjevideo har hatt over 600 000 visninger. Se den HER eller i skjermen nedenfor.